CURS DE FORMARE DIN CADRUL PROIECTULUI ERASMUS+ „MATHS IN MOTION”


Şcoala Gimnazială Nr. 20 Galaţi implementează proiectul  ”Maths in Motion”, realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului ERASMUS+, acţiunea KA2 – parteneriate strategice în domeniul şcolar, cu numărul de referinţă 2017-1-NL01-KA201- 035285. Perioada în care se desfăşoară activităţile proiectului este 1 septembrie 2017 – 31 iulie 2020.
 
Coordonator: Olde Vechte Foundation, Olanda

Parteneri:

  • Fun Mathematics, Social Enterprise, Bulgaria
  • SciCo, ONG, Greece 
  • Balletskolen, Hostlebro, Denmark
  • IC Codogno School, Italy
  • Experience Workshop, Finland
  • Şcoala Gimnazială Nr. 20 Galaţi, Romania
Scopul proiectului este crearea unui impact uriaş, în timp ce oferă o cale non-formală de abordare a unui subiect formal: matematica. Domeniile matematice din acest proiect sunt:  “Simţul spaţial: de la 2D la 3D”, “Modele” şi “Operaţii matematice”.
 
Obiectivele proiectului sunt:
  • să întărească profilul profesional al participanílor, prin crearea şi adoptarea mişcării în predarea matematicii;
  • să crească interesul şi implicarea în matematică ale participanţilor din grupul ţintă, prin intermediul activităţilor de formare C2, C3, C4, 8 evenimente de multiplicare şi activităţi de diseminare;
  • să ofere un set de instrumente într-o formă fizică şi digitală, pentru a îmbunătăţi învăţarea matematicii prin intermediul corpului, pentru toţi;
  • partenerii să utilizeze recenzia literaturii de specialitate ca punct de referinţă pentru crearea unui material educaţional nou;
  • partenerii să utilizeze mişcarea corpului pentru a face ca matematica să fie atractivă şi accesibilă tuturor tipurilor de cursanţi şi să obţină incluziunea în zona lor de lucru (clasă, organizaţie, universitate etc.) şi, mai departe, în societate;
  • partenerii să disemineze rezultatele proiectului în interiorul şi în afara ţărilor participante în timpul şi după durata proiectului;
  • să se creeze un parteneriat durabil între părţile complementare (parteneri, parteneri asociaţi, părţile interesate) în matematică prin educaţia în mişcare
Pentru a putea fi atinse obiectivele proiectului, acesta include următoarele activităţi:
  • 3 întâlniri transnaţionale,
  • 2 produse intelectuale,
  • 5 activităţi de formare,
  • 7 evenimente de multiplicare.
În perioada 19-22 februarie 2018, s-a desfăşurat primul curs de formare, la sediul Fundaţiei OldeVechte din Ommen, Olanda. La curs au participat prof. Isaia Dida, inst. Duda Tania şi prof. pt. înv. pr. Tufă Tincuţa. Cursul a beneficiat de formatori excepţionali: coregrafa- free lancer Marjory Helstone şi Svetlana de la Fun Mathematics, Bulgaria, la acest curs participând 18 persoane, cadre didactice şi angajaţi ai instituţiilor partenere în proiect. Obiectivul cursului a fost abordarea matematicii, într-o manieră inovatoare, utilizând mişcarea. După experimentarea mişcării a urmat crearea şi dezvoltarea modulelor: “Simţul spaţial: de la 2D la 3D”, “Modele” şi “Operaţii matematice”.
 
Programul stagiului de formare a fost unul intens şi variat, a inclus multă mişcare corelată cu noţiuni matematice. Modalitatea de lucru predominantă a fost cea pe echipe, fapt care ne-a oferit posibilitatea de a interacţiona cu ceilalţi participanţi, de a fi creativi în realizarea sarcinilor.
 
Cursul a debutat în seara zilei de 19 februarie, în sala de dans a Fundaţiei Olde Vechte, cu prezentarea participanţilor şi a propriilor instituţii. După aceea, Marjory ne-a introdus în lumea magică a dansului, utilizând ritmuri tribale şi noţiuni de matematică, seara încheindu-se cu alcătuirea celor trei grupuri de lucru.
 
Următoarea zi, a debutat cu încălzirea pentru mişcare, a continuat cu dans combinat cu numărarea paşilor, mişcări ale corpului: înainte, înapoi, lateral, poziţionarea paralelă a tălpilor sau braţelor, imagine în oglindă, simetrie (crearea de forme utilizând nivelurile: jos, la mijloc, sus), mersul în diferite direcţii, crearea de tipare, conversaţii ale anumitor părţi ale corpului (cap, umeri, braţe,etc.) în cadrul unei perechi ( ex. Găsirea unui partener cu care să ai o conversaţie prin intermediul mişcării anumitor părţi ale corpului: în cazul în care sunteţi de acord asupra unei chestiuni, execuţi aceeaşi mişcare ca şi el, în caz de dezacord altă mişcare). 
 
Un alt exerciţiu captivant a fost acela în care am fost aşezaţi în două semicercuri: unul de 11 persoane (reprezentând păsările) şi celălalt de 10 persoane, pe discuri de mochetă (reprezentând copacii) şi a trebuit ca fiecare pasăre şi simetrica - pe rând - ei să execute aceleaşi mişcări, în sensuri opuse, astfel încât la sfârşit toate păsările să se afle în acelaşi copac. Un exerciţiu asemănător  poate fi utilizat la introducerea noţiunii de simetrie faţă de un punct.
 
Zilele care au urmat ne-au arătat ce se ascunde în prenumele noastre: prin numărarea literelor lor şi a bătăilor din palme am descoperit cel mai mic multiplu comun al numerelor 4, 5 şi 6. Apoi, am calculat cel mai mic multiplu comun al numerelor 4, 5 şi 6 folosind piese de LEGO. 
 
Tot ce s-a lucrat în cadrul cursului ne-a demonstrat că anumite noţiuni matematice pot fi mai uşor înţelese, de către elevi, cu ajutorul unui instrument mereu la îndemână: propriul corp. 

Ultimele două zile ale cursului au fost dedicate conceperii şi dezvoltării modulelor 1 şi 2 din cadrul domeniului „Operaţii matematice”. Primul modul conţine două activităţi la clasa I, fiecare de 45 min., denumit „Lumea dragonilor”. În cadrul acestor activităţi, elevii de clasa I vor face cunoştinţă cu o lume magică în care probleme de matematică vor fi introduse şi create cu ajutorul poveştilor şi al dansului. Cel de-al doilea modul conţine două activităţi la clasa a VI-a, a câte 50 min. fiecare, denumit „Numere negative, învăţare pozitivă”. Elevilor le vor fi prezentate numele întregi negative într-o manieră inedită, anume prin mişcare şi muzică. Aceste module vor fi testate şi  îmbunătăţite în cadrul cursului de formare C4, care va avea loc în perioada 28-30 mai 2018, în şcoala noastră.
Impactul cursului de formare asupra activităţii personale poate fi apreciat prin aplicarea unor noi tehnici de lucru la ora de matematică, ceea ce va duce la creşterea interesului elevilor pentru acest obiect de învăţământ. 
Creşterea interesului pentru valorile europene reprezintă o altă contribuţie a acestui prim curs de formare, la care se adaugă lărgirea orizontului personal, dezvoltarea abilităţilor sociale, de comunicare în limba engleză şi  a competenţelor profesionale.
Impactul stagiului de formare asupra instituţiei şi al elevilor va fi acela de a fi ajutat la găsirea de metode inovative de predare-învăţare a matematicii, care să contribuie la dobândirea şi dezvoltarea competenţelor generale şi specifice.
 
Coordonator proiect, 
prof. Isaia Dida-Cristina
 
 
Proiectul ”Maths in Motion” este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului ERASMUS+, actiunea KA2 – parteneriate strategice in domeniul scolar. Informaţiile furnizate reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorului, iar Agenţia Naţională  şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care este folosit conţinutul acestor informaţii. 
 

Inapoi la toate stirile

Anunturi recomandate

reclame