60% dintre olimpicii romani pleaca din tara


Profesorul Radu Gologan: 60% dintre olimpicii romani pleaca din tara

Profesorul Radu Gologan, coordonatorul lotului olimpic de matematica al Romaniei, spune ca elevii din ziua de azi sunt mai inteligenti si mai apropiati de matematica adevarata, dar ei nu mai sunt dispusi sa munceasca asa cum o faceau copiii in urma cu 20-30 de ani.

Invitat la televiziunea Ziare.com, profesorul Gologan a vorbit despre satisfactia de vedea cum un copil caruia nu i se dadea nicio sansa obtine rezultate exceptionale, despre poezia matematicii si despre impostura si imbecilitatea din politica romaneasca.

Lucrurile mari in istorie s-au rezolvat stand ore intregi pe scaun. Azi nu mai este posibil

PhotobucketCoordonator al lotului olimpic de matematica din 2001, el insusi olimpic international pe vremea cand era elev, profesorul Radu Gologan spune ca nu poate fi contestata presiunea exterioara a mass-mediei si a Internetului asupra copiilor de azi care "sunt mai inteligenti dar mai putin dispusi sa munceasca singuri".

"Datorita unor presiuni externe, cum ar fi calculatorul si media internationala, copilul ajunge sa nu mai poata sa stea sa rationeze, sa se concentreze mai mult de jumatate de ora, cel mult trei sferturi de ora", spune acesta.

Asa se face ca, in clasele mici "copiii nu mai pot sa stea linistiti pe scune", in gimnaziu "se comporta in continuare ca niste copii de clasa a patra", in liceu "e foarte greu ca un copil sa invete mai mult de o ora pe zi", iar in facultate "marea majoritate a studentilor invata pentru un examen cel mult o zi".

Aceasta diminuare a capacitatii de concentrare se constata chiar si in cazul copiilor supradotati care reusesc sa rezolve in cele patru ore de concurs de la olimpiada internationala in special problemele pe care le incep in prima jumatate de ora, "dupa care copiii obosesc".

"E un lucru care se perpetueaza din clasele mici si se continua pana la maturizare", spune acesta, glumind pe seama angajatilor tineri care "la fiecare jumatate de ora ies pe balcon sa fumeze".

"Acest lucru denota din start ca a te concentra cateva ore pe ceva la care lucrezi a devenit aproape imposibil. Dar lucrurile mari in istorie si stiinta s-au rezolvat stand ore intregi si gandind pe o problema".

Totul tine de pasiune. Din pacate multi copii exceptionali raman "la coada vacii"

La inceput copiii sunt motivati de talentul lor si de parinti iar pentru cei mai mari "motivatia incepe sa fie legata si de viitorul lor, de faptul ca au acces la o facultate mai buna de aici sau din lume, li se face publicitate, "se simt pe val".

"Ce ma motiveaza pe mine? E placut sa vezi ca ai realizat un lucru pe care ti-l doreai cand erai de varsta lor", a declarat profesorul precizand ca atat el cat colegii care se ocupa de lot fac toata aceasta munca din pasiune, ea nefiind retribuita.

"In ultimii ani, Ministerul Educatiei premiaza olimpicii internationali cu sume, sa zicem competitive. In schimb, olimpicii nationali primesc sume modice. Dar exista fundatii, societatea civila, care in multe privinte ii premiaza semnificativ", a mai declarat profesorul Gologan.

Intrebat de cititorii Ziare.com despre esecurile si succesele inregistrate in activitatea sa, profesorul Radu Gologan a spus ca au fost numeroase, atat in calitatea sa de coordonator al lotului national de matematica, dar si in cea de profesor universitar si cercetator.

"Cel mai mare succes? Atunci cand garantand pentru un copil si crezand in el, acesta trece peste rezervele unora si obtine rezultate", a declarat el, subliniind ca nu s-a gandit niciodata sa renunte chiar daca nu e usor.

"Daca ar fi sa reiau, as face din nou Facultatea de Matematica si as vrea sa fiu tot profesor (...) Un pedagog trebuie sa il invete pe copil cum sa discearna, cum sa invete, sa fie apropiat de el, sa il faca sa reziste cat mai mult pe un scaun cu o carte in mana, citind lucruri serioase, fara a-i interzice insa in totalitate jocurile", a explicat acesta.

Din pacate, societatea de azi nu mai sprijina, ca in trecut, copiii cu calitati exceptionale din mediile sarace. "In trecut, oameni de calitate au fost ajutati pe baza valorii lor sa ajunga intelectuali de valoare. Astazi, stiu sigur ca exista locuri uitate de lume in care apar oameni cu calitati deosebite dar care raman 'la coada vacii'. Asta e o problema grava, copiii trebuie ajutati".

60% dintre elevii exceptionali pleaca in strainatate, doar 20% se mai intorc

Intrebat fiind ce ii sfatuieste pe elevii sai, sa aleaga o universitate din tara sau de peste hotare, profesorul Gologan a raspuns : "Sfatul pe care il dam copiilor este sa isi aleaga viitorul cum doresc ei. Parerea mea este ca studiile universitare merita sa fie facute in Romania si apoi sa se continue cu doctoratul la o universitate de prestigiu de afara. (...) 60% dintre elevii exceptionali pleaca la universitatile straine, in special americane, cam 20% se intorc", a mai spus el.

In privinta doctoratului in Romania, profesorul sustine ca "societatea romaneasca a produs si mai produce profesori universitari care nu au o baza reala de pregatire . Nu e normal ca in decurs de 20 de ani clasa profesorilor universitari sa creasca de 20 de ori. E clar ca exista si 'accidente; destul de multe (...)70% dintre cei care obtin titluri de doctori nu isi justifica aceasta titulatura"

Referitor la "vina" pentru declinul invatamantului romanesc, acesta spune ca si elevii poarta o parte din ea, dar "vina principala o poarta societatea care dupa '90 nu a tinut cont de aspectele importante legate de disciplina, munca, adaptarea profesorilor la cantitatea si calitatea informatiilor pe care le primesc elevii de peste tot".

Matematica si viata de zi cu zi

Mare pasionat si de muzica, nu doar de matematica, profesorul Gologan spune ca incearca sa ii obisnuiasca pe copii sa aplice aceasta stiinta in viata de zi cu zi. "Ma gandesc in primul rand sa ii fac pe copii sa priceapa rationamentul matematic si sa intelega ca acele conexiuni sunt valabile in orice situatie de viata (...) Matematica te ajuta sa fii sprinten in gandire, sa realizezi o greseala si sa te corectezi repede, sa fii focusat".

"Nu cred in tehnocratie. Sunt legat de partea umanista a culturii destul de mult, sunt un mare iubitor de muzica, de poezie, cred ca uneori muzica spune mai mult decat matematica, si cred ca poezia e un fel de matematica".

Declinul invatamantului a condus la declinul politicii

In opinia sa, "declinul invatamantului a condus la declinul politicii. Nu stiu daca se poate vorbi de o lume politica dupa 20 de ani de la Revolutie. Au ramas aceleasi personaje iar daca va uitati la tinerii care acced in diverse functii politice veti vedea ca au o educatie oarecum discutabila", a mai afirmat Radu Gologan dandu-i drept exemplu pe cei care sunt in aparatul guvernamental sau in cel al UE si care sunt in mare parte absolventi ai invatamantului privat dar "nu cunosc limba franceza iar engleza e rudimentara".

"Cum se face ca absolventii de la Facultatea de Drept, unde se intra cu examen, nu isi au locul in astfel de structuri?", s-a intrebat profesorul, oferind, la cererea participantilor la emisiune si o explicatie posibila.

"Daca ai o ocupatie serioasa legata de stiinte e greu sa treci la ceva ce nu te pricepi, iar un intelectual adevarat realizeaza cand nu se pricepe. (...) Unii intelectuali de marca au incercat sa faca politica si au devenit ridicoli (...) Ar trebui o clasa politica educata, sa fie pregatiti pentru asa ceva iar scolile de azi nu fac asta".

Intrebat de unul dintre cititorii Ziare.com daca Horia Patapievici este un intelectual sau nu si ce parere are despre scandalul "poneiului roz", profesorul Gologan a spus: "Patapievici este un intelectual de marca. A citit enorm, interpreteaza ceea ce citeste, trebuie acultat de societate, este un om care incearca sa ii educe pe ceilalti (...) Poate sa aiba optiuni politice de toate felurile dar valoarea de intelectual ramane (...)Referitor la scandalul poneiului roz, nu mi se pare nimic grav. Sunt incercari si experimente care uneri sunt interesante, alteori frizeaza ridicolul".

"Elitele sunt o valoare a societatii, ele nu trebuie invidiate, nu fac parte din ceva care perturbeaza. Elitele produc noul. (...)Evident ca exista o parte a clasei politice care atunci cand este atacata de elite reactioneaza asa cum poate", a mai spus profesorul.

Ai senzatia de revolta pana la plans cand vezi ca cineva arunca o sticla pe geamul masinii

Ispitit de unul dintre participantii la emisiune sa spuna ce crede despre lipsa de educatie a tinerilor de azi si despre valoarea celor intrati in politica, Radu Gologan a recunoscut "si pe mine ma supara impostura si imbecilitatea care devine norma in politica (...) Unii au facut 4-5 clase si se cred salvatorii neamului (...)In ceea ce priveste tinerii, ma supara nu neaparat modul in care gandesc, ci lipsa de civilizatie. Faptul ca tineri de la care te-ai astepta sa schimbe ceva dau dovada de aceeasi imbecilitate (...) Ai senzatia de revolta pana la plans cand vezi ca cineva arunca sticla de Coca Cola pe geamul masinii iar in tabere copiii scuipa seminte in dormitor".

Profesorul Gologan a incheiat cu o dezvaluire cel putin surprinzatoare. "Am avut in ultimii ani in echipa internationala destul de multe fete, printre care si Madalina Persu din Dragasani, care incepand din clasa a saptea a avut rezultate exceptionale. Anul acesta a castigat a treia oara aurul. Acum e studenta la Harvard. Stiti care este dorinta ei? Mi-a spus : 'Voi face o universitate de prestigiu, un doctorat, dar vreau sa ma intorc in Romania si sa ma fac politician'. I-am raspuns ca nu ii va fi deloc usor".

Inapoi la toate stirile

Anunturi recomandate

reclame