Ion-Ovidiu Pânișoară: Educație – reformă, educația de formă…


 
29 decembrie 2016
 
În curând o să punem punct şi anului 2016. Timid bate la uşă anul 2017 şi – ca de obicei – ne punem multe speranţe pentru viitor. Nu putem însă să uităm trecutul pentru că – la fel ca peste tot în viaţă – ca să visezi la roade bogate trebuie să te uiţi unde îţi sunt rădăcinile. Astfel starea sistemului, educaţia, arată multe lucruri care rămân, an după an, în orizontul lui „mai trebuie făcut”.
 

Iată ce notez eu în agenda lui 2017:

 
  • mai multă atenţie pentru profesorul de la catedră. Ştiu că dosarul plin de diplome poate să fie tentant şi fascinant, dar doar ceea ce face dascălul la clasă este ceea ce rămâne. Simte profesorul acest lucru? Încurajăm oare creativitatea lui cu elevii, autoperfecţionarea în metodele de predare, blândeţea de care dă dovadă, răbdarea, tactul pedagogic? Cine le măsoară şi cine i le recunoaşte?  Dacă „grosimea” dosarului contează mai mult decât activitatea de zi cu zi la catedră vom pierde încet, încet o tradiţie a profesorului de excepţie. Vreau să reinventăm şcoala pornind de la profesor, de la om, să reconstruim omul înainte de toate. Avem mulţi dascăli dăruiţi care fac lucruri minunate – trebuie să-i scoatem în faţă, trebuie să-i punem purtători de drapel pentru această schimbare. Din păcate, în ultimii ani am dat dovadă de un talent fantastic să ducem în derizoriu orice, să găsim soluţii de rezervă, să inventăm scurtături. Este timpul să învăţăm şi alt drum. Am dus în derizoriu studiile de licenţă, studiile de masterat, studiile doctorale. Am aruncat cu praf peste munca majorităţii studenţilor corecţi care învaţă pentru viitor şi nu pentru notă. Am amestecat totul – lucărări valoroase şi lucrări mediocre, munca asiduă a unor oameni şi plagiate răsunătoare etc. Este timpul să ne revenim. Este timpul să apreciem, din nou, munca corectă – singura care aduce onoare şi care oferă satisfacţii adevărate.

  • mai multă atenţie pentru elevul care vine la şcoală. Şcoala este frumoasă – profesorii trebuie să aibă zâmbetul pe buze, elevii să vină fericiţi la şcoală. Trebuie să ne intereseze părerea lor, să îi respectăm dacă dorim să ne respecte. Este o altă generaţie – cea pe care o avem astăzi în bănci – generaţia digitală. Trebuie să învăţăm că diferit nu înseamnă mai rău. Trebuie să învăţăm să ne adaptăm la ei şi să-i învăţăm pe ei să se adapteze la noi.

 
Continuarea pe performante.ro
 

Ion-Ovidiu Pânişoară
Profesor universitar dr., conducător de doctorat în Ştiinţele educaţiei, Director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din Bucureşti. A publicat 16 cărţi (autor, co-autor sau coordonator) - Comunicarea eficientă (patru ediţii, Polirom) a primit în 2010 premiul Academiei Române.

 

Inapoi la toate stirile

Anunturi recomandate

reclame